tisdag 16 april 2013

På plats

Nu har den mest underbara tid kommit. Äntligen har loddan kommit närmare land och jag kan njuta fullt ut av mängders mängder med vacker fågel på nära håll. Jag har nämnt det tidigare, att jag vill sätta upp ett vindskydd ute på varnesudden (1,5km VNV om Slettnes fyr) Detta är bland de häftigaste platser jag vet! problemet genom alla besök där har alltid varit att det är så svårt att hitta lä. För det är just när det blåser lite motvind för fåglarna som de passerar framför fötterna på en. Nu är det inte så längre. Vill man göra något är det bara att ta tag i det själv. Sagt och gjort åkte jag till Mehamn och köpte lite bräder o reglar. Stora problemet har sedan varit att transportera ut det. Försökt få tag i de som har dispens till att köra skoter ute i reservatet men det var trögt. Så i söndags lånade jag av Ulf i byn en gammal hundsläde. Jag väntade till kvällen så snön skulle vara lite mer frusen innan jag packa släden med nästan 100kg byggmaterial och verktyg. På med skidor och stavar sen var det bara att börja dra den efter sig dryga 4-5km ut...






















Det tog mig lite drygt en och halv timme att dra lasset ut till Varnesodden. tungt, svordomar, ömmande höfter, svett... ett jävla slit när det gick uppför och snön var lös... Men härlig känsla när det väl var utsläpat. Väl där lasta jag bara av och började gå tillbaka. Solen hade gått ner och det började bli kallt. Hemvägen var BETYDLIGT enklare.





















Dagen efter gick jag tillbaka och byggde ihop ett inte så vackert men vem bryr sig om det när det fyller funktionen... Som snickare så ser det rätt illa ut men med tanke på platsen, tillgång till verktyg och att det blåste och snöa så får det absolut duga. Som fågelskådare är jag helnöjd.






















Att jag byggt med springer mellan brädorna är för att inte få ett baksug när det blåser. Störigt med regn och snö som virvlar in i ansiktet och optiken.













































Över havet kom där nästan ingenting den dagen. Men idag som detta skrivs hände det desto mer!
Lite småseg på morgonen gjorde att jag inte kom fram förrän 06. redan då såg jag att det var mycket alkor som sträckte. från 06:00-11:00 räknade jag:
Vitnäbbad islom     2
havssula               42
Storskarv             65
Toppskarv           45
praktejder            93
ejder                    34
alfågel                124
skrattmås               1
fiskmås                20
tretåig mås       4300
vittrut                 210
vitvingad trut          2
Lunnefågel     13400
Tordmule         5700
Sillgrissla            150
Spetsbergsgrissla 20

En helt okej förmiddag!

















































































































fiskmås med nyfångad lodda











































































nyfiken utter...






















...och kanske ännu mer nyfiken säl































































sagotrut :)







Tydligt storleksskillnad mellan toppskarv (först) och storskarv






































flygande rugbyboll, spetsbergsgrissla!





















Under eftermiddagen efter sovit middag åkte jag ut mot Elvevågen för att försöka räkna och titta på de stora mängder trut där finns nu. ca 1700 Vittrut, 3 vitvingade, 4000 gråtrut, 1500 havstrut blev summan! Svåra att komma nära, nojiga så fort man började närmade sig.


En o annan polartrut rastar ute på Slettnes dessa dagar



















































1 kommentar:

  1. Vilka grymma bilder...
    Fullständigt älskar bilden på fiskmåsen(?) rakt framifrån... vilken vingbredd... eller vad ni "pippinissar" kallar det :) snyggt är det.

    Kommer snart upp o målar vindskyddet till dig, mot termoskaffe i mutor...

    Kram från ma o pa

    SvaraRadera