söndag 21 april 2013

Efterlängtad vilopaus efter nordostan

Dygnsrytmen börjar rubbas nu. De senaste dagarna har glänst, så det var skönt med en mager morgon ute vid Slettnes. Har knappt hunnit sova men igår gick jag och la mig kl 19, kändes rätt bisarrt att vakna utvilad vid 02:30 Men det var najs att hinna äta frukost och lägga in gårdagens bilder innan man skulle möta gryningen. Just gryningen är något man gärna inte missar trots att den börjar komma äckligt tidig. Att sitta ute i kyla, vind och väta tar rätt hårt på krafterna. Men man får improvisera med sömnen, lite här, lite där helt enkelt och värre blir det... 3 veckor kvar innan midnattssolen börjar!

Gryning vid 04 ute vid på Varnesodden
 
Värmen har kommit upp till Finnmark, flera plusgrader och regn har satt fart på snösmältningen. Igår tog skidsäsongen slut för att ta sig ut till vindskyddet. Lite tråkigt nu när jag lärt mig åka ut där utan att trilla i varenda backe. Men å andra sidan är det rätt skönt att bara ha några hundra meter till bilen när man ska hem och det blåser kulingvindar och regnar.

Rester av ett orolig hav idag. Smålom håller sig på avstånd

En något närmare smålom, börjar bli dags för storebror Vitnäbbad islom att dyka upp.

 
utsikt åt öster från mitt vindskydd, stora stolta Slettnes fyr

fler och fler kustlabbar dyker upp över havet

Praktejder


Som jag sa ovan har de senaste dagarna varit riktigt grymma. Vinden har tryckt på rätt bra från Nord-Nordost vilket gjort att det har givits fantastiska möjligheter för fina obsar. Det har det blivit också. Flera tusen tretåiga, hundratals vittrutar och en flock tordmular har flugit så nära mig att jag lätt hade kunnat fånga dom med håv! Så det blir som vanligt ett o annat foto tagit där ute.



Tordmule




































Tretåig mås överallt





















även på land













































Börjar se hemmastadd ut













































En efterhängsen ung storskarv hakar på toppskarvarna


Regn, regn, dimma






















Vittrutar på ingång





















ja, tjiinnar























































alfåglar



















lunnefåglar, 20/4 54.000 passera denna dag, antagligen samma fåglar som den 18/4



















 För den som vill veta arter och antal så lägger jag ut mina siffror på artsobservasjoner.no


Man blir fortfarande lika glad över att få se praktejdrar!





















speciellt över ett sådant här upprört hav!





























































Normalt vid denna tid har alla praktejderhannar stor näbbknöl (från februari) Men fågel nedan verkar ha glömt blåsa upp apelsinen i år... Hade man bara sett vänstra bilden hade man hävdat att detta bestämt är en 3k-fågel (född 2011) Men de stora vita fältet på vingarna visar att det är en äldre fågel.






















Borealis (den högra hannen) Man kan fundera på om någon av honorna även är av den rasen??? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar