onsdag 9 januari 2013

Rörelseorskärpa

Nu tror jag allt det blivit lite ljusare. 2 veckor sedan vintersolståndet borde det vara så. saaaakta men säkert. En del fågel har börjar röra sig i mörkret. Redan den 2 jan kunde jag räkna in 16 vittrutar och en vitvingad. Nästan hälften av trutarna i hamnen bestod den dagen av vittrut, coolt. Efter den polar festen har det varit lugnt med gulls.















































vitvingad strax höger om mitten








Idag på morgonen, eller ja, när det blir svagt ljus vid 9 halv tio gjorde jag ett försök att få lite fler bilder på skärsnäppor. Visa sig vara svårt, iso 3200, 1/15 sek  och full öppning med 500mm (f4,5) Sen vara det bara att vänta till någon av dom stod stilla. Aktiva calidris-vadare är... aktiva. men till slut blev det några bilder

























 
 

Senare var jag nere en snabbis vid fiskebruket. En åda var snäll nog att stå stilla så jag pröva att pressa gränsen för fågelfotografering ytterligare med att ställa slutartiden till en halv sekund, en evighet vid fågelfotografering. Många suddiga bilder blev det men några blev bra. Tycker det blir häftig effekt när vågorna suddas ut till en dimma eller när tången rör sig så man nästan blir sjösjuk. Här uppe när det är så satans mörkt tvingas man pröva ny sätt att plåta på. Alltid spännande att hitta lösningar på problem, om inte annat lite tidsfördriv.





























Åda Gamvik, f4,5 500mm, 1/2 sek, Iso 250



Under tiden jag satt där så gott jag kunde i lä, dök en skarv upp alldeles när... Eller vafan, det är ju en lom! Islom? nä, storlom? hmm, stillahavslom? Nej tyvärr. Visa sig vara en juvenil storlom. Vilken trevlig överraskning ändå. Kan ju inte vara så vanligt här och nu. Fösta januarifyndet i Finnmark när jag tittat på artsobservasjoner.no. Nu är visserligen Finnmark enormt underskådat, speciellt i januari. Men jag suger lite på karamellen ändå :) Om inte annat har jag aldrig sett en storlom så nära innan. Ungfåglarna hos lommar är ju så snygga med alla bräm.
















































skön frilla, adultliknande fjädrar på huvudet som redan börjat ruggats fram?
























Rörelseorskärpa var dagen motto



tobisgrissla


Jag har de senaste veckorna jobbat mer med mitt måleri. I stort sett bara landskap och då framförallt nattlandskap. Målat en del nattlandskap för några år sedan så det var kul att ta upp det intresset igen. Dessutom är det mycket av anledningen till att jag är här uppe nu under mörkertiden. Renovera hus och måla norrsken. Att måla norrsken i akvarell är en saftig utmaning, överhuvudtaget natthimlar e svårt. mycket färg, mycket vatten och sen får färgerna flyta fram under försök till kontrollerade former..
























































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar