lördag 12 januari 2013

Trutkajk i sterk kuling

Vädret de senaste dygnen har varit mer bistert än vanligt. Kulingvind med stormbyar, ett par plusgrader och slaskstänk. Glasgata så länge sandbilen inte nyligen kört förbi. Isbroddar på kängorna kommer väl till pass, speciellt när man har en tonåring till hund som vill köra offroad och spåra røyskatt (hermelin)

Den starka väst-nordvästvinden har pressat in en del trut. Här verkar trutarna inte dugg sugna på att söka lä i hamnahollan utan dom kajkar längs läsidan av Slettnes landtunga i jakt på föda. uppskatta antalen idag till 300 gråtrut, 100 vittrut och 40 havstrut, antalet är förmodligen högre men svårt att skatta när flockarna snurrar och driver i vinden.

 
















































Variationen bland gråtrut är väl känt. Flera av de gråtrutar som som gled förbi mig idag uppvisade en för mig, udda handtäckning. Nordliga (östliga?) gråtrutar. Alla trutar här upp borde ju härstamma från någon av nordlig population av gråtrut men vissa är mer extrema än andra. För den som vill dyka ner ordentligt i detta träsk kan jag hänvisa till er till http://www.gull-research.org/hg/HG5CY01.htm

notera handtäckningen på den högra truten, lite svart o mycket vitt






















Handens undersida på fågeln i mitten saknar nästan helt svart förutom en "spjutpets"
























Långt ute på havet ligger det nu flera stora flocka med ejder och praktejder. När jag i förrgår var ute vid fyren räkna jag antalet till ca 1200 ejder och 350 guld. Lite frustrerande att se fåglarna på långt håll i dåligt ljus, men det blir nog bättre på den fronten längre fram i vinter får vi hoppas.

En liten flock som låg "nära" idag öster om Gamvik. 

En ensam ejderhanne kom simmande mot mig i Gamviks hamn. Ensamma fåglar ska man alltid kolla extra på, och mycket riktigt var det värt att kolla extra på denna. klarorange näbb men inga segel... Jag har svårt att se att det skulle vara en vanlig mollissima med detta utseende men avsaknad av "segel" gör att den får gå som intermediär. Jag kommer nog få se en och annan ren borealis-ejder under min tid här uppe men alltid läckert med den första kandidaten :-)












































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar