fredag 18 januari 2013

Januariregn

Idag åkte jag ut till Fyren vid halv 10 (skådarljus då). Enligt prognosen skulle det vara halvklart och 18m/s nordlig, vackert hav och förhoppningsvis lite fotoljus med andra ord. I verkligheten var det självklart annorlunda. Regnbyarna avlöste varandra och vinden var bara måttlig från väst. Men är man väl där ute kan man lika bra stå ett tag. En del fågel rörde på sig över havet, mest trut. Men jag har ju fått upp ett visst intresse för nordliga gråtrutar så det passa finfint. Tog lä nere vid den gamla sjöboden. Vira (min hund) tyckte som vanlig det var sjuukt tråkigt att stå stilla på samma plats i mer 2 min, hon härda gnisslande pipande ut i en halvtimme. Sen fick det bli bilen för hennes del. Hon var vid det laget ganska blöt så hon klaga inte. En och annan praktejderhane kom förbiflygande vilket gjorde det annars riktigt tråkiga januarivädret lite ljusare. Efter knappt 3 timmar blev det kväll, bara att packa ihop o åka hem.


I väntan på fåglar som kommer fint surnar man till i januarivädret...



Guldgossar!
 

Praktejder



















Alfåglar























ja... regnet kan vara rätt påfrestande...


























...men men va ska man annars göra med sin tid.























Slettnes vassa, hala klippor är nog ökända bland de fågelfotografer som gått ner till vattnet.







Så fort det är klart på natthimlen springer jag ut och in från huset där jag bor. Rätt som det är brassar norrskenet på. De norrskensprognoser jag följer på nätet visar bara generellt hur mycket laddade partiklar som kommer. Dagar med "lite" norrsken kan ibland visas sig riktigt bra. Men oftast varar dessa utbrott "endast" några minuter upp till någon timme. Häromkvällen var en sådan dag (natt). Skulle bara slänga en soppåse i tunnan när jag titta bakom huset o till min förvåning brann norrskenet kraftigt likt fullmåne, Helvete... in o hämta kameran...





 ..Jag som hade tänkt sitta i ateljén, det skulle ju varken vara klart eller något större aktivitet på nordlyset, men ens planer ändras snabbt. Bilden ovan är tagen några minuter efter jag slängt soppåsen. Satte igång kameran på att mata en bild var 10sek medan jag gick in och samla ihop den andra kameran, minneskort, jacka, vantar -var e den andra vantjäveln nu då? boooh...stress.. aaah där! koppel, hund o så ut!






Åkte några km ut från Gamvik mot Mehamn där det finns lite mer fjäll. Efter nu 2 månader på nordkalotten försöker man ju variera motiven nedför natthimlen. fjäll, fjordar, hus och hav finns oändligt med varianter av, gäller bara att se och pröva dom. Men man vet aldrig när norrskenet klingar av så man känner av en viss tidspress att hitta motiv. Som tur var fortsatte det att brumma ett par timmar så jag hann med en hel del stillbild o film.

 
medan denna kamera "filmade" vandra jag upp på fjället och råkade kom med på film, kul att se sig själv i snabbspolning
















































2 bilder i samma. Först en på himlen sen vrida ner fokus till stenarna nära o klipp ihop till en...


Hann med en tur till Slettnes innan jag, batterierna och hunden vara kalla och urladdade.


Moln och ljuset som reflekteras i dessa från byarna är trevliga saker att plocka med i bilderna. Ibland vänder jag kameran bort från norrskenet och fokuserar på bara dessa...


nära Mehamn en mulen januarieftermiddag


 ...och finns där inget trevlig ljus kan man alltid använda bilen, pannlampan et.c.





...och ibland hjälper eller stjälper Vira mig...
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar