torsdag 9 maj 2013

Flygstrejk o Pelagic II

Sorgligt men sant, Tomas kommer inte upp som planerat. Flygbolaget Wideroe strejkar just samma dag som Tomas ska flyga upp. Kabinpersonalen vill ha samma pensionsavtal som deras piloter om jag fattat rätt. Inte första gången som det ända flygbolag som flyger här uppe tar ut till strejk. Ganska drygt för alla de som bor här, då det är många gånger det ända sättet att transportera sig. Jag hoppas att förhandlingarna inte drar ut på tiden så att även Mårten blir strandsatt i den civiliserade världen. Man kan tycka det är lite smått gnälligt av dom, kabinpersonalen har redan bästa lön och bästa villkor av alla Europas flygbolags kabinpersonal. Sist de strejka gick staten in för dom ansåg att det börja bli fara för allmänheten att vara utan flyget. De fiskar kanske efter samma lösning nu. Ja vad ska man säga, himla tråkigt att inte få besök men mest tråkigt för Tomas. Speciellt en som Tomas som jag vet hade uppskattat sträcket vid Barents hav enormt! Jag får hålla till godo med Esko, fast han sitter mest långt från havet och räknar simmande vitnäbbade islomar ute vid horisonten. Jag är lite smått skeptiskt till hans metod och och väldigt skeptiskt till hans mentala hälsa. Han sover och bor i bilen nu 2 veckor i alla väder, en stor man som ligger i en liten iskall bil dag ut o dag in. Jag tog med en uppfällbar säng och madrass till han som han kunde använda i titteskuret eftersom han ändå alltid sitter där. Men han ville verkligen inte ha det trots att jag fråga ett par gånger...okej, sov o bo bilen då din finnjävel :-) Han verkade nästan besvärad av att jag försökte göra allt lite trevligare för honom.


För mig är det självklart att det är såhär man vill uppleva vitnäbbad islom på sträck!

Idag var en häftig dag, inte mycket till sträck men vackert dramatiskt hav! 20-25m/s NV. höga vågor, skum perfekt scen för ett fantastisk skådespel. Blev bara lite förband i form av lokala förflyttningar av tordmule, måsar, alfåglar o annat. Vinden ligger fortfarande i och det lovas lite bättre väder så det kan bli dagen D för vitnäbbade imorgon, nästan så man inte hoppas det för Tomas skull...

2k vitnäbbad


havssula


3 arter måke. havsstut som gör en attack mot den något större vittruten samt en tretåig som inte vill blanda sig i.







































Trutar var väldigt intresserade av vad denna säl hade med sig från havets botten. En Ulk av något slag? någon som e bra på fisk får gärna kommentera!






































Under natten till Måndag var jag ute med den lokala fiskaren Jack-Ivar. Ännu en fantastisk trevlig gamviksbo jag lärt känna! Vi åkte ut i hans båt vid 23 tiden och kom tillbaka vid 05. Spännande och lärorikt att få en inblick i yrkesfiskarens vardag. Jag satt mest och titta på ekolodet efter stora fiskstim och så fort vi hitta ett okej ställe sänkte han ner juksen (vet inte vad detta heter på svenska,som en stor självgående pilk) Där var mycket fisk men den verkade inte ville äta, så fångsten blev riktigt dålig, 50kg torsk och 2 sej. En vanlig dag förra veckan drog han upp över ett ton på samma runda! Bättre upp var min fångst med kameran. Stormfåglarna följde med oss runt på rundan och så fort vi slängde ut lite torsklever blev dom galna. Man kan fundera över vilka arter man kan lyckas chumma in här ute till havs... jag får hänga med ut fler gånger. spännande till sommaren!



stormfågel runt midnatt











































Slettnes från NO































1 kommentar:

  1. Magiska ljus i bilderna!Men rätt snyggt här också nu; vart ute på en jobberunda i dag när man såg hur det grönskade under dagen! Björk o bok samtidigt i lövsprickning; inte så vanligt. Väntar ju på rapsen nu... Hälsa Pia o Jonny så gott! Mats o Lisa

    SvaraRadera