fredag 20 september 2013

Med smak av höst

Jag har klagat lite på avståndet till havsfågel när de väl kommer. Någon måste ha hört mig för i slutet av augusti hade jag ett par fina dagar med bra med sträckande fågel mot väst. Mest stod den sista augusti ut. Under morgonen passera det 25000 stormfågel, 3 grå och 3 mindre lira. På labbfronten var så som man kan hoppas det ska vara här uppe. 20 bredstjärtade varav 11st var 1k-fåglar. Dessa passera oftast i små familjegrupper bestående av ett par gamla följt av en eller flera ungfåglar. Detta talar nog för att det var fåglar som häckat relativt nära Slettnes, Normalt ser man inte dessa familjegrupper på sträck vad jag vet. Under resan söderut flyger de nog olika vägar och rastar olika länge. De gamla fåglarna stannar nog upp och ruggar någonstans i triangeln Skottland-Nordnorge-Grönland medan ungfåglarna chillar stadigt söderut. Fjällabb kom det 15 varav 2 1k-fågel. Talrikast var kustlabbarna med 217st sträckande varav ca 20-30% var ungfåglar. Vidare fick jag ta mig en extra koll i kalendern när både en 1k vitnäbbad islom och en 1k vittrut passerat. Jag tycker det är oerhört tidigt datum för dessa båda arter. Jag hade räknat med att se de första i andra halvan av september.

kustlabbar








































kanske dagens skönaste, ung havsula









































ungfågel av tretåig mås



































stormfåglar





















grålira





















Späckhuggare





















ungfågel av vittrut






















Alla tärnor har dragit söderut men sista dagen innan hela silvertärn-kolonin flyttade rastade de på stranden i den hårda W-vinden och regn. Då fick jag passa på att få de sista skotten på arten. Likaså var jag förbi fisktärns-kolonin i Mehamn innan dessa också drog iväg. Denna arten betedde sig betydligt mer aggressivt än sin kusin..































































En förbannad fisktärna siktar in sig...





















...och skjuter av, mitt i prick! fick tvätta skjortan från fisktärneskit på kvällen.



































































































































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar