tisdag 20 augusti 2013

Sensommar

Äntligen börjar dagarna ha en tydlig början och slut. Ett par timmar om natten försvinner solen ner i havet. Jag tror att om par veckor är det så pass mörk om natta att höstens första norrsken syns över tundran. Sedan förra inlägget känns det som om höstens antågande gör sig mer påmind. Högtrycken börjar tunnas ut med fler och fler lågtryck Äntligen har det börjat så smått att blåsa upp, med vind kommer fågel (om det är från rätt håll) För ett par dagar sedan blåste det upp till frisk SSO inget optimalt läge att spana över havet, å andra sidan är det nog inte helt klarlagt vad som är optimalt här...  Denna dag satt jag ett par timmar och spana ut över havet. Många tusen stormfåglar åkte berg-och-dalbana längs horisonten tillsammans med sulor, labbar och tärnor. Till min glädje kom där även förbi 3 mindre lira och 2 brednäbbad simsnäppa. De brednäbbade kom på hyfsat avstånd och det kändes inte som det var något att tveka på, med dom vingbanden, nästan helt grå rygg samt att fåglarna kändes bra mycket mer "bulligare" än de smalnäbbade simsnäppor jag sett över havet. Några dagar tidigare var jag ute med Kåre Grip på havet för att fiska och försöka mata in lite havsfågel. Jag tog med en spann där jag blandat gammalt bröd, fiskrester o annat gött. Stormfåglarna var först lite skeptiska till polarbröd men så fort de smakat blev dom mer övertygade. Inga mängder fågel, heller inget oväntat men alltid flott att komma sig ut på sjön. Mot slutet av turen drog vi upp 50kg sej på kanske 10min, som sedan tog aningen längre än 10min att rensa.

Mäktiga vyer in mot Risfjorden


Stormfågel




väntar ivrigt på polarbröd




Stormfågel i motljus-glittrande hav blir stämning om det vill sig väl


Kåre ringer runt och hör om folk vill ha färsk sejlever

Vidare har senaste veckan bjudit på många trevliga möten med arktiska vadare, i stort sett bara ungfåglar. För att inte ha någon optimal vadare-lokal tycker jag siffrorna av antalet individer är högt. En bra dag har gett ca 150-200 av små-, kärr-, spovsnäppa, småspov, brushane, roskarl och svartsnäppa. Märkligt nog har det inte dykt upp några sandlöpare men de kommer nog ska ni se. Efter vårens succé på vadarfronten lägger jag en hel del av mitt skådande just till att gå och leta vadare uppe på sjöarna i reservatet. Nog ska här kunna landa en och annan jänkare eller östsibirisk vadare på hösten.


Kärrsnäppa



småsnäppa
 


spovsnäppa











småspov




brushame




härlig blandflock med spov och småsnäppa




silvertärna skakar av efter ett dopp




Man blir fortfarande utskälld när man besöker tärnkolonin plåtat med vidvinkel 14mm


Ett annat kapitel som förvånat mig är antalet rovfågel nu, Under resten av året ser man nästan bara havsörn och om man har tur någon fjällvråk, pilgrim, sten, torn eller jaktfalk. Senaste tiden har det dagligen funnits flera torn och stenfalkar. som jagat i reservatet och inne i Gamvik. Dessutom drog 2 jaktfalkar förbi inne i byn när jag kom körandes, sviiich sa det innan de for över ett krön. Till min glädje återfann jag dom sittandes uppe i kyrktornet. Pinsamt nog var det mina första jaktfalkar sedan jag kom upp i november, så ni kan tro jag blev glad över att se dessa!

Jaktfalk på kyrkans vindflöjel













































kustlabbarna hänger kvar fortfarande men många adulta har dragit söderut
























Undra om dom vet hur lång resa de snart ge sig av på? Snart slut på att hänga på tundran och vänta till en förälder kommer tillbaka med mat. Kustlabben drar ner till södra halvklotet och stannar där ett par år innan de återvänder för att häcka.

























nattchill bakom huset jag bor i, Jokk bärdrycksreklam över det hela



1 kommentar:

  1. Hej från Danmark,

    Hvilket imponerande projekt. Fik detta linket via et Anser tidsskrift ( Anser 1/2013) jag fick tag i på Falsterbo Bird Show i weekenden. Fatastiska bilder ock får man fråga hvilket fotogutstyr du anvender?

    Lycka til med fortsätningen i det höga nord.

    Bästa hälsningar,
    Torben

    SvaraRadera