lördag 10 augusti 2013

Utställning och ungfåglar

Nu har jag varit tillbaka i Gamvik en veckas tid. Sorry för ett ovanligt långt avbrott i bloggandet. Vilken chock att kolla tillbaka till ett helt förändrat landskap. Solen har börjat ta ett dopp i havet varje kväll, mängder mängder med bär att plocka med hjortron och blåbär i topp. Men största chocken var alla dessa flyga ungfåglar. Jag begriper inte hur ett kustlabbsägg har bara på några veckor blivit till en fullt utvecklad ungfågel? Denna vecka jag varit tillbaka på plats har jag även haft besök av 2 vänner som rest upp från Malmö, Anders och Janine. Härligt att få besök och att få visa runt dem på denna vackra plats. De njöt av platsen och det lugn som råder på denna breddgrad. Jag är glad över att de lyckades pricka in en sån fin vecka med många fantastiska dagar och kvällar. Lite surt om det regnat och blåst hela veckan så som prognosen såg ut dagarna innan vi kom upp.











































Innan jag åkte upp igen var jag som sagt nere i Skåne och hade en utställning på Galleri Ekdala utanför Smedstrop. under tiden 13-28 Juli ställde jag ut 42 verk, nästan alla gjorda från mitt tid jag bott här uppe. Hyfsat stor kontrast att visa vintermotiv med mörka norrskenshimlar i ett över 30 grader varmt somrigt Österlen. Men trots värmen och rådande strandvädret kom över 300 och besökte utställningen och jag sålde en hel del av målningarna. Jag har länge velat ha en utställning med ett tema och nu äntligen fick jag det. På ett sätt var det min första utställning där jag har story till hela utställningen. Det ger en klarare röd och jag är nöjd med min "möten på 71grader" utställning. För dom som undrar över hur det såg ut kommer här ett gäng bilder från lokalen där mina bilder hängde.















































































































































Tillbaka till Gamvik igen med Anders och Janine. Under veckan gjorde vi mest små utflykter och rota bland strandfynden, plocka o frossa bär. korta fjällturer etc. Man behöver inte åka någonstans, bara att traska från huset rakt ut i vildmarken, enkelt och avslappnat. Flera gånger åkte vi upp och gick ner från Trollhetta som ligger ett par km från Gamvik. Makalös utsikt och häftig platå att ströva på. Kanten mot väster, ner mot Sandfjord, finns det magkittlande stup på 200m. Här har ett par pilgrimsfalk haft en lyckad häckning i år. 3 ungar lekte i vindarna framför oss medan båda föräldrar låg högt över oss och varnade.

 
























1k pilgrimsfalk


































































Anders bekantar sig med en ny smak


































Ett revben från val gav Anders huvudbry för hur skulle få hem det.




















Janine med ett illaluktande havsmonster

























Alla dessa ungfåglar. Många ungfåglar skiljer i dräkten gentemot föräldrarna. Helt plötsligt är det som det finns dubbelt så många arter med alla dessa ungar. Nu under sensommaren börjar de adulta se lite risiga ut i dräkten men så hoppar alla dessa brämade krispfärska juveler fram. Ännu en gång har man blivit tagen av denna plats. Flera av arterna har man knappt sett i denna tidiga dräkt. Så det är även lärorikt att få studera dem. Det gäller att njuta av så mycket som möjligt den närmsta tiden. Många arter har redan rört sig söderut och nu kommer det nog gå fort innan jag sitter här själv med några trutar o enstaka skarvar...

1k grå eller snösiska?



















juvenila rödstrupig piplärkor finns överallt :)





















liksom lappsparvar






































Skärsnäppor ad plus juv


































Kolonin av silvertärna har fått ut ca 150 ungar i år


































mängder med brushane överallt. En spovsnäppa beblandar  sig med flocken






















Mina favoriter denna vecka, unga kustlabbar












































åska i norr...



















...ger vackra sol upp/nedgångar








1 kommentar:

  1. Åh, vilka bilder!! Och än en gång; Tack för tavlan! Det blev nästan som en fars när du höll på att packa bilen! Vi var ute med jyckarna, "Jag måste tacka Hampus" sa Mats. När han kom närmre hade du gått in. Sen höll det på så några vändor, sista gången hade du precis satt dig i bilen o börjat köra..Här är ju som du säkert vet fortfarande ganska fint väder, om än inte fullt så varmt. Mats jobbar denna veckan också, men vi hoppas på fint sensommarväder på vår ledighet. HA det gott! Mats o Lisa, Borrby Tuvor

    SvaraRadera