måndag 11 november 2013

Tillbaka vid början

Nu har jag snart gjort mitt "Ett år vid 71 nord" Men detta blir slett ingen sammanfattning av det gångna året, detta får jag ta o göra när det riktiga mörkret har kommit, då man faktiskt har massa tid. Istället kör jag på som vanligt med fragmentariska inlägg hög o lågt. Små nedslag här o där, när jag har nått att skriva om eller snarare lusten och tiden... Hur som helst. Sedan början av oktober har jag sysslat med sånt som vanligt folk gör, arbetat, tyvärr inte i ateljén. Förutom konstnär har jag en bakgrund som hantverkare, mycket med husbyggen senaste åren, ca halva året som konstnär o halva som snickare har det sett ut förr. Så nu var tiden inne att växla från glidare till knegare. I början av månaden gick det fint att komma ut någon timme före eller efter arbetet. Det var vid ett sådant tillfälle jag hade den dryga skulkaren som jag inte riktigt kommit över än. Skit samma vad för art det var, för det visar än en gång hur giftiga dessa marker är. Mina små turer har direkt inte gett någon stänkare, mest lite småkul arter på Finnmarks-listan. Fågelmässigt är det självklart rätt tomt i markerna nu. Allt i tättingväg som inte är gråsparv och kjöttmes(talgoxe) kan och är något ovanligt.


Den gångna helgen har jag haft min storasyster, Elin, på besök här upp. Hon var sannerligen glad över att komma upp till det lugn o stillheten som råder här. Nnyfångad kungskrabba, torsk och hjortron var något av dom lokala specialiteter hon fick frossa på. Årets sista solljus, snöfall och norrsken pricka hon även det in. Vi fick en fantastiskt kväll, eller snarare eftermiddag ute vid Slettnes med vindstilla, kallt och klart väder. Med norrsken över halva himlavalvet. Hennes första norrsken. 





försök till montage av 6 bilder i en...

 Igår skulle hon åka hem o jag körde henne till flyget från Lakselv 25mil bort. Men strax innan vi körde tog jag en runda med hunden. Det hade nästan börjat ljusna då vid 08. Precis innan jag vände o gick tillbaka kom en liten sparv flygande med ett intensivt "tick"ande. AaaahNej, inte nu, ingen kikare, tid att passa, skit också! Får hoppas den är kvar imorgon...Som tur var är den det idag. Fågeln hade dessutom förstånd nog att flyga upp och sätta sig vid fågelmatningen hos Bölga o Kåre. Jag skulle dit och arbeta och tänkte leta efter fågeln senare då jag hörde den locka under matningen. Bara att springa in och ställa sig vid fönstret med kikare. Ganska snabbt hoppa en läcker dvärgsparv fram.

Bilderna tagna några timmar senare när det ljusnat.
















 Eftersom jag varit dålig  uppdaterare nu när jag arbetat bjuder jag nedan  på lite gott o blandat bilder från senaste tiden; 





svarthätta, Mehamn

här utklädd till hane

alkekungar

kustlabb

alkor









fortfarande mycket gulls kvar, ett par hundra, upp till 1500 grå o havstrut plus 5-15vittrutar




























2 kommentarer:

  1. Hej på dej Hampus! Har det blivit en massa nya tavlor eller har du endast byggt o skådat fågel? Skall bli skoj o se dina alster på påsk. Ångrar att jag inte köpte sidensvansen mot blå himmel. Hoppas jag kom ihåg rätt fågel, men är ganska säker på Sidensvansen. Nåväl ha ett gott avslut i uppe i norr så ses vi på påsk. Carl-Magnus Halldén

    SvaraRadera
  2. Hjärtskärande vackert! Inte riktigt samma sak att titta ut över Öresund, även om ismåsarna inte är så långt borta här heller... Men hur blir det till våren då? Kommer du att kunna hålla dig borta när sträcket tar fart igen?

    SvaraRadera