söndag 20 oktober 2013

Små fåglar bland stora vågor

En kraftig nordlig vind piskade upp havet till idag. Brotten ute vid Flintudden, Gamvik är alltid vackra vid denna vindriktning. Idag var absolut inget undantag. Häftigt med dessa 10meters vågor som skjuter upp vattenpelare säkert 20-25m upp. Lite mer problematiskt blir det om man ska få syn på små havsfåglar i allt kaos av skum och vågor. Men oerhört vackert är det.










Placera mig efter en stund istället ute på kajen i hamnen, lite mindre inferno på sjön från den platsen. En del alkekung kom farandes lite här o där, imponerande att dom faktiskt klarar av att flyga i rakt motvind, 20m/s N, som mätaren låg på nästan hela dagen. Rätt vad det var så upptäckte jag att jag hade fint besök av en brednäbbad simsnäppa som sökt lä på samma plats som jag. Ytterligare 2 fåglar kom jag att upptäckta bland vågorna senare. 

Brednäsan


En av dom 2 sträckande brednäsorna

Lille alkeknugen

Går in för landning

1k vitnäsa, mumma!

Ejdrar av rasen borealis skulle jag tro.































                   Kanske inte någon superdag rent sträckmässigt men vad gör det, bara man ser något. Det räcker länge med dom trutar o måsar som kajkar runt bland vågor o skum. Dessutom har vittrutarna så sakta ökat i antalet. Uppskattningsvis ca 15-20st idag. Skönast idag var nog den unga vitnäbbade islom som kom flygande rakt mot mig. När den bara var en 100-150m från mig kraschlanda den studsandes bland vågorna. Ingen 10-poängar i landning direkt.



Korparna roffar åt sig på standen. Här med en sjöstjärna..

...som ska gömmas här.

Utsikten från bilen som fungerar som mitt mobila vindskydd.




  

1 kommentar: