söndag 2 juni 2013

Magiska nätter

Igår var en sådan, magisk natt. Satt uppe till halv 1 i ateljén och måla en akvarell av rödstrupig piplärka. Midnattssolen lös in igenom fönsterna. Vyn över Gamvik var för fin för att sitta inne, när det dessutom kom ett regnväder från söder kunde jag inte hålla mig kvar vid skrivbordet. Tog mig en tur ut till hamnen för att ta lite bilder av regn och lågt stående nattsol.





























































Utan att direkt tänka mig för fortsatte jag en bit mot Mehamn, ville ha lite mer fjällmotiv, så jag körde upp till Trollhetta som ligger ett par km längs vägen. Värmen i backan från de senaste dagarna gjorde att ett dis av ånga vällde upp i dalgångarna, vindstilla på det och man är inte så sugen på att åka hem för att sova :) Vi gick en runda där uppe för att se om där fanns några kalfjällsfåglar så som fjällpipare och fjällripa. Vira hade lite göre med vilket renhorn hon skulle behålla, där var ju så många... Lite spelande större strandpipare, fjällripa och snösparv blev fågelskörden. Icke mycket att hänga i granen men en enorm utsikt från denna plats, bl.a. ser man hela Slettnes naturreservat lite från ovan.


























Slettnes fyr uppifrån Trollhetta



































Roy som bor här i Gamvik har berättat om en plats där det kan samlas mängder av spelande mosnäppor vid denna tiden. Eftersom det var en sån fin o stilla natt bestämde jag mig för att fortsätta dit trots att jag inte var riktigt klädd (skulle ju bara ner om hamnen och ta några regn/sol bilder...) Tur var väl det. För när jag kom fram till rätt plats fick jag en smärre chock när jag parkerat bilen och tog ett span med handjagaren. Eller, ja efter jag släppt handjagaren och såg med blotta ögat vad som satt nedanför vägen 60m bort... Herre min skapare, FJÄLLUGGLA!!! Plötsligt satt den bara där, skitnära som om det var väl ingen big deal.


































Man har gått och fantiserat om denna art nu ett bra tag. Jag har hetsat på måsar, ripor, platspåsar, små snöfläckar och vita stenar oräkneliga gånger och blivit besviken vid alla tillfälle. Men att helt plötsligt få jackpot livar upp dagen, månaden, livet.. Ruggigt coola fåglar att se i denna miljö!




















Efter ett tag flög ugglan en bit bort men blev inte långvarig då måsarna mobba den hela tiden. Till slut fick tundrans vita konung nog och försvann över fjällen norrut. Själv stod jag kvar, tagen av hela händelsen. Vad är oddsen att det ska sitta en fjälluggla på samma ställe som jag parkerar? Mil efter mil kan man köra och tycka det ser perfekt ut för en fjälluggla men där sitter aldrig någon, men så var det inte inatt!

Väldigt ljus buk borde tyda på en 3k hane.
 

































bye bye!















































































Jag körde efter för att se om jag kunde hitta den igen längre norrut men jag såg den aldrig igen, tyvärr. Fjällugglor brukar flytta under natten och kan flyga enorma sträckor bara för att "kolla läget" och sedan flyga tillbaka eller vidare. Jag hoppas att den stannar kvar i området så jag kan få njuta fler gånger av den, eller andra. Vad beträffande spelande mosnäppa blev det inte mycket av det. Såg ett par spelande fåglar men hade fokus på annat. En sak som slog mig längs vägen dit och tillbaka var hur mycket som  fågel som "redan" samlats i de små öppna vattendragen uppe i denna miljö. Brushane, större strandpipare, kärrsnäppa, mosnäppa, ljungpipare, alfåglar i en härlig röra plus en fjälluggla såklart!

Annars har veckan varit lugn med lite påfyllning av vadare uppe i reservatet. Gått en runda där uppe ett par timmar varje kväll men annars har det varit mest jobb i ateljén eller så har suttit ute och målat.

hane rödstrupig piplärka





















småsnäppa i sommardräkt, en dräkt jag knappt sett innan på denna art.




,






























Smalnäbbade simsnäppor, Hona i mitten och hane till höger






















Storlom i sommardräkt, vilken skapelse!

1 kommentar:

  1. Härligt Hampus, ibland har man turen på sin sida....
    Väldigt vacker o ståtlig "kung" har granskat den i förstoring... kan bara säga grattis..

    Kram från ma o pa

    SvaraRadera