måndag 10 juni 2013

Den blomstertid nu kommer

Sommar! Hela tundran lyser nu i all blomprakt. Härligt att bara gå omkring och lukta. Dock undviker jag att gå för mycket inne i reservatet nu när det är så mycket fåglar som ligger på ägg. Väldigt känsligt för äggen att lämna boet när det inte är mer än 5-6grader i luften. Dessutom är det inget kul för jag blir ständigt bortkörd av både tärnor o labbar, tur man inte ska ringmärka här i sommar, då hade det nog blivit hockey-hjälm eftersom labbarna börjar bli väldigt aggressiva.

Jag ska nu ut på en turné runt hela nordkalotten. Börjar med ett dygn borta i Varanger. Hoppas på att stöta på den svenska grupp som leds av far och son Ullman. Sen raskt vidare till min pappa som jobbar en vecka i Kirkenes innan det bli en långtur ner till Svenska fjällen. Där ska jag flygas ut för att räkna antal häckande och kringströvande fjällgäss. För dom som undrar om detta kan jag rekommendera att ta en titt här: http://www.jagareforbundet.se/fjallgas/ Känns märkligt att åka nästan 100mil söderut för detta. Brukar vara i andra riktningen vid denna tiden. Efter detta blir det midsommar i Norrland och raskt tillbaka till Gamvik. Stannar inte länge eftersom jag ska ut och hjälpa till med att inventera fjällfåglar i nordnorge. Flygs med helikopter till 3 olika platser i 3 dagar. Blir riktigt spännande att få se helt nya platser i Finnmark! Så vi får se när nästa uppdatering sker... 26/6 kommer jag tillbaka från detta och då är det inte långt kvar till jag ska riktigt långt söderut, hem till skåne för min utställning 13-28/7

































































































































hemligt hjotronställe :)


























bredstjärtade labbar som kan komma att göra ett häckningsförsök på Slettnes


















Bästa att ducka för denna storlabb




















Sävsångare har sin nordligaste utbredning i kärret bakom där jag bor.
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar